06 Lipca 2020 r.
2 lipca br. ukazało się najnowsze wydanie raportu „High Level Book” przygotowanego przez High Level Sales & Marketing. Wynika z niego, że rynek nieruchomości luksusowych systematycznie rośnie już nie tylko w Warszawie, Krakowie czy Trójmieście ale również, w Katowicach i Łodzi.
W ubiegłym roku wartość nieruchomości premium wzrosła o ponad 10 proc. Sprzedano również o 40 proc. więcej nieruchomości luksusowych niż w 2018 roku. Wydaje się, że nawet pandemia i spowodowany nią kryzys nie powinien znacząco wpłynąć na ten segment.
Autorzy raportu wyliczyli, iż łączna liczba apartamentów najwyższej klasy sprzedanych w ubiegłym roku w analizowanych miastach (Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach i Łodzi) przekroczyła 1000 sztuk. To o ponad 40 proc. więcej niż w roku 2018. Wartość największego, warszawskiego rynku sięga 779 mln zł i notuje 12 proc. wzrost r/r. Ten trend utrzymywał się także na początku 2020 roku.
Analizy ekspertów HLSM pokazują, że w pierwszych 3 miesiącach 2020 roku w Warszawie zanotowano wzrost średniej ceny nieruchomości premium o 13 proc. r/r. Liczba sprzedanych apartamentów wzrosła z 13 w pierwszym kwartale 2019 do 28 w pierwszym kwartale 2020 tj. o 115 proc. Natomiast w drugim kwartale 2020, czyli już po wprowadzeniu pandemii, sprzedano w stolicy mniej apartamentów niż przed rokiem (II kw. 2019 – 79, II kw. 2020 – 21) za to średnia cena w II kwartale 2020 wzrosła wobec 2019 roku o 9 proc. Z raportu wynika również, że próg wejścia, czyli minimalna średnia cena za metr kwadratowy, jaką trzeba zapłacić, aby stać się właścicielem nieruchomości premium na danym rynku, jest w Polsce bardzo zróżnicowana. Najniższy jest w Łodzi 7,5 tys. a najwyższy w Warszawie 26,4 tys. zł.
Ponadto wartość rynku nieruchomości premium w 7 analizowanych miastach wyniosła w 2019 roku 1,818 mld zł. W Warszawie urósł on do poziomu 779 mln zł, w Krakowie 314 mln zł a w Trójmieście 234 mln zł. Kolejne miejsca zajęły Katowice – 154 mln zł, Wrocław – 142 mln zł, Łódź – 130 mln zł i Poznań – 65 mln zł.
Tak dynamiczne wzrosty cen, oraz duże zainteresowanie inwestycjami premium świadczą o ciągłym rozwoju tego rynku. Klienci dostrzegają w tego typu projektach nie tylko szansę inwestycyjną ale również pewną lokatę kapitału. Nasz projekt – Pierwsza Dzielnica jest tego najlepszym przykładem – komentuje Adam Urbański, manager ds. sprzedaży w TDJ Estate – równocześnie cieszymy się, że możemy wprowadzać nową jakość na katowicki rynek mieszkaniowy – dodaje.